Un metru de pastrav

Albert Einstein: "nebunia este sa faci acelasi lucru repetitiv si sa astepti rezultate diferite..."

Marti:

Suna alarma? E deja 4 dimineata? Prea repede, vreau sa mai stau in pat...inca 10 minute...macar 5....nu, nu, daca nu ma ridic acum am ratat ziua. E gresit sa spun ca im ratez ziua, am o fereastra de trei ore de pescuit si fiecare lanseu conteaza, fiecare minut pierdut in pat inseamna o zona nepescuita...hai sus!!

Hai ca e 4.00 AM...sunt si eu nebun, stiu exact ce am de facut astazi. Acelasi lucru pe care l-am facut si acum trei zile si acum o saptamana si acum 10 zile...si acum doua saptamani. Acelasi traseu de barca, aceiasi cutie cu voblere, aceiasi lanseta...doar ca de data asta astept si un peste, doar unul!!! UNUL SINGUR.

Pun gonflabila pe masina, in 30 de minute sunt la buza apei...E liniste. Imi umflu plamanii cu aerul rece, dens si binefacator al diminetii, cerul se pateaza portocaliu si malurile incep sa prinda timid contur...am ajuns la timp! Nu pierd nici un lanseu, ba chiar va trebui sa astept pana lumina isi va face loc printre munti si deasupra apei.

Pun barca pe apa lacului dintre munti, doua lansete, cutiile cu voblere si astept...inca 10 minute, 5..4,3,2,...sus in barca!!! Minciogul, am uitat minciogul. Nu l-am mai folosit de ceva vreme insa nu am voie sa intru fara el, revin la mal, il arunc in barca si ma indrept usor catre malurile abrupte, rupte si imposibil de accesat de pe mal...incet, la vasle, motorul e pentru intoarcere, linistea e de aur. Primul lanseu taie linistea diminetii, suieratul lansetei, pick-up-ul si prima tura de manivela dau startul unui lant aproape nesfarsit de repetari, lanseu-pickup-recuperare intrerupt de cate o repozitionare a barcii.

Pescuiesc cu voblere de 7-9 cm, Duo Ryuki si Smith D-Contact 72, voblere care sa coboare cat mai mult pe lac, acolo unde si pastravul mare de lac vaneaza, pastravul de lac, pe el il caut. Un peste rar, aproape nobil, un peste pe care putini pescari l-au vazut in carne si oase...
In monotonia orelor trecute voblerul se opreste scurt, intep si am contact instant, e acolo!!!, s-a intepat!...dar nu e el, il cunosc de la rarele intalniri din trecut, el nu m-ar lasa sa recuperez nici un metru de fir si nu mi-ar ierta frana mulinetei stransa prea tare. E un clean, unul frumos, care sa ma mai trezeasca din lipsa de activitate, pe ei incerc sa ii evit cu voblerele mari. E deja ora 8.30 AM, au aparut deja cativa pescari, e cazul sa inchei ziua de pescuit....

Joi:

4:AM, Alarma...cafea, barca, apa, lanseta, cutie cu naluci, miciog, vasle..primul lanseu si am intrat din nou in repetivitatea zilei, urmand acelasi traseu, cautand acelasi peste cu aceleasi voblere pentru a nu stiu cata oara, am pierdut sirul iesirilor in cautarea pastravului de poza.
Intru in tiparul zilei si imi urmez linistit traseul intrand in transa repetivitatii, oare azi vine? Si in linistea diminetii primesc raspunsul din capatul opus al firului...

Nu conteaza cati pastravi de lac ai prins, Fiecare atac incepe cu o aritmie, e momentul acela cand semnalul venit de la naluca se transmite violent prin fir, lanseta, muschi si sistemul osos, pana in creier unde este procesat rapid si cerebelul concluzioneaza sec: EL E!!!, inima sare o bataie sau doua si apoi pompeaza nebuneste sa recupereze lipsa de oxigen, pentru ca tu ai uitat deja sa mai respiri...

Treci mecanic si fara sa gandesti prin checklist: frana, agataturi, obstacole, minciog si te pregatesti pentru ceea ce poate fi drilul vietii pe un lac de munte, cu un monofilament de 0.25. Urmeaza o lupta corp la corp in care fiecare metru castigat este urmat de 2-3 metrii pierduti, si din cand in cand cate un sprind de 20-30 de metrii catre adancuri, agataturi sau pe langa maluri abrupte. In prima parte a luptei avantajul e de partea lui, rabdarea trebuie sa fie de partea ta, pe masura ce drilul evolueaza fortele se egaleaza....un metru pierdut, unul recuperat...dar lupta e departe de a fi castigata.

Dupa aproximativ 15 minute vad primele culori prin apa limpede si incerc sa apreciez cat de mare este pastravul, cred ca are 80 de cm, voblerul Smith D-Contact 72 nu se vede, apreciez ca este inhalat complet si stiu ca am o sansa sa aduc pestele in minciog, nu o data am pierdut pastravi mari agatati superficial... Un dril prelungit este periculos dar necesar, pestele se poate dezagata, iar pescarul poate deveni nerabdator si poate incerca sa puna presiune pe peste, la pastravul de lac drilul trebuie sa fie perfect.

Ultima parte a drilului este critica, orice greseala te costa, nu poti strange frana, nu poti forta pestele chiar daca e la 20 de cm de minciog, iar el...regele pastrav, a gasit o rezerva de putere si nebunie care te ia prin surprindere, cand zici ca cedeaza urmeaza sa mai faca o tura cu 15 metri de fir... sau sa iti prezinte o lumanare ciudata, care iti opreste din nou inima cand varful lansetei se indreapta....

Dupa 35 de minute este in minciog, nu are 80 de centimetrii, e mai mare, nu stiu cu cat, dar e mai mare, mainile mi-au ramas in pozitie de lupta, iar creierul nu poate sa proceseze locatia exacta pe lac, dar sunt fericit,
Il masor rapid, 100 de centimetri de pastrav de lac, 100 DE CENTIMETRI, fac doua poze si imi dau sansa sa il mai prind inca o data, poate cu cativa centimetri in plus...

Nu este primul meu pastrav de lac, si sper din tot sufletul ca nici ultimul, dea lungul anilor m-am intalnit cu pastravi de la 30 de cm pana la 110 cm, cei mari fiind din ce in ce mai rari...Rari sunt oricum, un pastrav de lac sarit de 50 de cm este o raritate si te intalnesti cu unul odata la 5 partide dedicate. 5 partide in care nu faci greseli, folosesti echipamentul potrivit si esti dedicat unui singur obiectiv.

Decid ca pentru azi e destul...ma intorc incet la masina, la vasle, am o stare ciudata de calm, fericire, liniste si in acelasi timp imi vine sa tip si sa ma ridic in picioare in barca...imi dau seama ca nu pot sa ma opresc din zambit, ca si cum doi muschi legati de urechi s-au scurtat si imi tin pometii ridicati, aproape dureros...
Sunt Nebun...posibil sa fiu si cardiac!